VÁŠ NÁKUPNÍ KOŠÍK
- Košík je prázdný
V rámci jednoho automobilu můžeme střídat oleje s různými viskozitami. Pokud je to opodstatněné, můžeme vyměnit například motorový olej 5W-30 za olej 5W-40. Je to vhodné například tehdy, pokud auto přešlo do rukou osoby s úplně jiným stylem jízdy. Je však třeba dodržet výkonnostní parametr vybraného motorového oleje.
Pokud existuje možnost, oleje navzájem nemícháme, ale v případě nouze to možné je, motor se tím rozhodně nezničí. V případě, že došlo ke smíchání různých olejů, je vhodné ho následně kompletně celý vyměnit.Informaci, jak často měnit motorový olej, obvykle udává výrobce motoru. Jde o maximální možný interval, který se může dosáhnout, ale pouze při ideálních podmínkách. A ty, řekněme si na rovinu, lze dosáhnout jen málokdy. Někteří výrobci právě z toho důvodu udávají i speciální interval pro horší podmínky.
V případě, že měníme olej jen jednou ročně, je vhodným obdobím podzim, a to z praktických důvodů. Olej, a s ním i motor, trpí nejvíce během zimy a navíc je vhodné spojit výměnu oleje s celkovou přípravou automobilu na zimu. Pokud se k výměně oleje dostaneme dvakrát za rok, nejvhodnějším obdobím je opět konec podzimu a pak na jaře.
Spolu s olejem můžeme vyměnit i stěrače a zabít tak dvě mouchy jednou ranou. Stěrače by se totiž také měli měnit přibližně jednou za rok, samozřejmě vše závisí na tom, jakou péči jim během roku věnujeme.
Tento proces můžeme nechat v rukou odborníka, ale zručnější mistři si s tím poradí i sami doma. Motorový olej se může vyměnit buď vypuštěním do olejové vany nebo pomocí odsávačky oleje.
První způsob je pracnější, ale při tom druhém se zase nemusí vždy úspěšně podařit odsát veškerý olej napoprvé. Proto se doporučuje následně doplnit přibližně půl litru oleje a po chvilce ho znovu odsát.
Cena za výměnu oleje v servisu je individuální, ale měla by se pohybovat kolem 800 korun. Plus k tomu musíme připočítat cenu motorového oleje a filtru. Při svépomocné výměně oleje je dobré předem se poradit s někým, kdo to už dělal.
Názory naaditiva do oleje se velice liší a upřímně jejich oprávněné použítí je pouze v několika speciálních případech, zatímco aditiva do paliva mají velký význam a přispívají k lepšímu chodu motoru a tím i prodlužují interval výměny oleje.
Rozlišujeme aditiva pro benzín a naftu. Přestože jsou s nimi spojeny o něco vyšší náklady, v dlouhodobém horizontu snižují aditiva náklady na servis, prodlužují životnost motoru a dalších komponentů, zjednodušují start motoru například v silném mrazu a zachovávají maximální možný výkon vozidla.
Při aditivaci máme dvě možnosti:
a) Můžeme si už přímo koupit aditivované palivo. V takovém případě se nemusíme o nic starat, ale neumíme ovlivnit míru aditivace a nevíme ani to, zda je aditivační balík kompletní.
b) Druhou možností je aditivovat na vlastní pěst. S tím se pojí nižší cena, znalost míry i komplexnosti aditivace. Nesmíme na to však zapomenout. Stejně důležité je sáhnout po kvalitních aditivech. Na našem trhu se dá spolehnout na VIF, Millers,BG, Liqui Moly či Sonax.
Spolu s každou výměnou oleje je třeba vyměnit i olejový filtr. Proč je to tak důležité? Pokud vyměníme olej, ale budeme ignorovat výměnu olejového filtru, nový motorový olej se velmi rychle znehodnotí. V olejovém filtru totiž zůstává mnoho nečistot, které se v něm zachytily, a spolu s nimi i jisté množství starého oleje. Tato kombinace rozhodně není pro nový olej výhrou - čas jeho výměny tedy nastane mnohem dříve.
A u filtrů ještě chvíli zůstaneme, protože jsou nedílnou součástí fungování našich čtyřkolových miláčků. Zatímco olejový filtr se stará o to, aby se do motoru nedostaly nečistoty z oleje, tak například palivový filtr čistí od nečistot palivo. Palivový filtr má za úkol chránit vstřikovače a vysokotlaké čerpadlo, jejichž poškození nás může vyjít pořádně draho.
Ideálně by se měl filtr u dieselových motorů měnit spolu s každou druhou výměnou oleje (cca 30 000 km), jelikož jen tak zabráníte tomu, aby nečistoty způsobovaly poškození. Nejpozdějším termínem, kdy se musí filtr vyměnit, je pět let u benzínových motorů a v případě dieselových je tato doba kratší, doporučuje se měnit přibližně po 2 letech.
U palivových filtrů se určitě nevyplatí šetřit, protože chrání důležitý vstřikovací systém. V konečném důsledku však včasnou výměnou palivového filtru ušetříte. Navíc to dokážeme i bez zkušených rukou automechanika. V takovém případě je však nutné následovat a přesně dodržovat daný postup.
Dalším z balíčku filtrů nacházejících se v autě je vzduchový filtr. Ten slouží k zachytávání prachu, pylu, hmyzu a dalších částic, které by mohly způsobit poškození spalovacích komor, ventilů i pístů. Ve spalovacích motorech se nejvíce využívají tři druhy vzduchového filtru:
Bavlněné vzduchové filtry
Papírové vzduchové filtry
Pěnové vzduchové filtry
Mnozí lidé právě tento druh filtru podceňují, a to i přesto, že ovlivňuje výkon i spotřebu automobilu, ale i opotřebení klíčových součástek jako například turbodmychadlo. Proto určitě nelze zapomínat na jeho pravidelnou výměnu. Pokud se do výměny pustíme na vlastní pěst, je podstatné, aby vzduchový filtr dobře přiléhal ke stěnám filtrového boxu. Jinak by mohlo dojít k podsávání znečištěného vzduchu.
Automobily s naftovým motorem mají i další filtr - filtr pevných částic neboli DPF filtr (Diesel Particulate Filter). Ten se do automobilů začal montovat kvůli emisní normě Euro, která určuje limity škodlivin v exhalátech motorových vozidel. Dnes se již proto nesetkáme s novějším typem automobilu, které by ho nemělo.
Filtr pevných částic má za úkol zabránit pevným částicím výfukových plynů, aby se dostaly do ovzduší. Proto je přínosem pro přírodu, zároveň však jeho zanesení či poškození může být pro majitele problémem.
Jen funkční DPF filtr bude dostatečně udržovat svou funkčnost a zároveň výkon motoru, proto se musí pravidelně vyprazdňovat a čistit tzv. regenerací, kterou by měl podpořit i řidič svou jízdou. Pokud se tato regenerace zanedbá, může dojít k úplnému zanesení a bude ho třeba vyměnit a nový filtr stojí od 13.000 korun. Případně ho můžeme dát vyčistit v servisu, což vyjde přibližně na 5.000 korun.
Zjistit, zda má i naše vozidlo DPF filtr, se dá několika způsoby. Můžeme fyzicky zkontrolovat jeho přítomnost tak, že při autech s krátkým filtrem nahlédneme pod kapotu, u vozidel s delším filtrem se stačí podívat pod auto. Další možností je kontrola přes diagnostiku, případně můžeme kontaktovat autorizovaný servis, kde nám na to odpoví na základě VIN kódu.
Vozy vybavené filtrem pevných částic musí používat olej plnící normu ACEA C, tyto oleje mají jiný aditivační balíček, který neucpává filtr pevných částic. Ucpaný DPF filtr, a vlastně jakýkoli jiný filtr, zaručeně odhalí mechanik prostřednictvím diagnostiky. Prozradí ho však i kontrolka na palubovce, ale ta to dá najevo, až když je nejhorší situace. Problém s DPF filtrem poznáme také podle ztráty tahu, nepravidelného chodu motoru, časté regenerace a nakonec i vyšší spotřeby.
Jak vidíme, péče o mazání našeho čtyřkolového miláčka je opravdu důležitá. Pravidelná výměna oleje, jeho správný výběr a také důsledné kontroly a čištění jednotlivých filtrů nám zabezpečí plynulý chod, méně návštěv v servisu a v konečném důsledku i nižší spotřebu.
Pokud si stále nejste jisti, co přesně je pro vaše vozidlo to pravé, jaký olej vybrat či jak se vyznat v mazacím plánu, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám pomůžeme.
Castrol EDGE 5W-30 LL je syntetický motorový olej s technologií TITANIUM FST for...
Kdy měnit motorový olej, 15 000 km, po 1roce, motorový olej, aditivace,kvalita m...
Vážení přátelé, nachystali jsme pro Vás sérii článků, o aditivech ? jak do paliv...
V kterém období roku je nejvhodnější měnit motorový olej v autě? Zde již zachází...
0 komentářů