JSME SPECIALISTÉ NA OLEJE A MAZIVA, 100% GARANCE ORIGINALITY !
ZÁKAZNICKÁ PODPORAPO-ČT 9:00 - 12:00 13:00-17:00 9:00 - 12:00 13:00-15:00+420 730 807 477
0
MŮJ KOŠÍK0,00 Kč

VÁŠ NÁKUPNÍ KOŠÍK

Nyní máte 0 produkty v košíku
    • Košík je prázdný
Součet: 0,00 Kč
Zbývá vám nakoupit za: 1 298 Kč
POKRAČOVAT V NÁKUPUDO KOŠÍKU

Vše, co potřebujete vědět o motorovém oleji

Kopírovat odkaz

Každý motorista ví, že na to, aby mu jeho čtyřkolový miláček sloužil co nejdéle, musí se o něj pořádně starat. A do této základní péče rozhodně patří mazání motoru. Pojďme se proto podívat na motorové oleje zblízka.

Jak vybrat motorový olej?

O výměnu oleje v autě se nám může postarat autoservis (bohužel ne vždy úplně správně), ale s trochou šikovnosti to dokážeme i sami. Nejdříve však potřebujete vědět, jaký motorový olej do svého auta vybrat. Při výběru je třeba řídit se tím, co doporučuje výrobce daného automobilu. Tyto informace byste měli najít v servisní příručce k autu nebo v mazacích plánech výrobců olejů.

Motorový olej

Motorový olej se používá ve spalovacích motorech jako mazivo a zároveň slouží jako ochrana motoru před korozí, motor ochlazuje a čistí. Podle toho, jak se jednotlivé motorové oleje vyrábějí, rozlišujeme:
  • Minerální motorové oleje
  • Syntetické motorové oleje
  • Polysyntetické motorové oleje
  • Minerální oleje versus syntetické oleje


Minerální motorové oleje

Minerální motorové oleje se vyrábějí z ropy. Zpracování probíhá tak, že ropu nejprve zbaví vody a mechanických nečistot. Následně se použije frakční destilace, během níž dochází k rozdělování chemických látek na základě bodu varu, a ropa se rozdělí na petrolejové, benzínové, naftové a olejové frakce. Při dalších destilacích se oddělí olej a mazut a až nakonec vznikne základ pro motorový olej.
 

Syntetické motorové oleje

Jak se vyrábějí syntetické oleje, prozrazuje již samotný jejich název. Vznikají pomocí syntézy a nepoužívá se při ní ropa. Tento typ olejů má v porovnání s minerálními oleji vyšší tekutost při nižších teplotách a také nižší odparnost. Vyznačují se lepšími chemickými a mechanickými vlastnostmi, ale zároveň i vyšší cenou.  Za syntetické oleje se považují i oleje minerální vyrobené pomocí technologie hydrokrakování. Tyto oleje přináší výhody syntetických olejů, ale za cenu, která je blízká minerálním. Těchto olejů je na trhu valná většina.
 

Polosyntetické oleje

Další možností jsou polosyntetické oleje, které jsou směsí maximálně 30% syntetického oleje a zbytek tvoří minerální olej. Jde o typ motorového oleje, který by měl mít vlastnosti podobné syntetickým olejům, ale s cenou se blíží minerálním. Využívají se všechny typy, nejvíce však syntetické kvůli svým lepším vlastnostem, díky kterým lze dosáhnout nižší spotřeby paliva i delší životnosti motoru.

Na čem závisí výběr motorového oleje?

Výběr motorového oleje se odvíjí od dvou parametrů:
Výkonnostní normumotorového oleje určuje výrobce našeho vozidla a najdeme ji v příručce k autu.  Viskozitní třídu motorového oleje si řidič určuje sám, a to na základě způsobu ježdění, ale často se spojuje také s jistými výkonnostními normami od výrobce. Často se proto stává, že už přímo v příručce k automobilu najdete i jejich doporučení ohledně viskozitní třídy.

Výkonnostní norma motorového oleje
Pokud chceme odhalit výkonnostní normu, je třeba podívat se do příručky k vozidlu. V části provozní náplně najdeme příslušnou specifikaci. Zajímavé je, že některé automobilky, ve většině asijské, si neurčují vlastní normy. Místo toho využívají všeobecné standardy, jako je ACEA nebo API. Kvůli tomu má pak spotřebitel na výběr širokou nabídku produktů a může sáhnout po takovém motorovém oleji, který co nejvíce vyhovuje jeho požadavkům.

Viskozitní třída motorového oleje
U motorových olejů je velmi důležitou a asi jejich nejznámější vlastností viskozita, která určuje míru tekutosti kapalin. Tedy oleje s vyšší viskozitou jsou hustší a motorové oleje s nízkou viskozitou jsou řidší. V podstatě platí, že čím nižší viskozita, tím menší vnitřní odpor oleje proti toku. Zároveň to znamená menší odpor proti vzájemnému pohybu dvou olejovaných částí.

Motorový olej s příliš nízkou viskozitou však zase může vytvářet příliš tenký mazací film, který se může v důsledku vysokého zatížení snadno narušit, čímž se zvýší opotřebení třecích částí. Aby se to nestávalo, jsou v moderních nízkoviskozních olejích speciální aditiva, která tuto možnost prakticky vylučují. Hodnota viskozity je závislá na aktuální teplotě oleje. Tuto závislost vyjadřuje viskozitní index. V praxi to znamená, že čím méně se viskozita s teplem mění, tím je tento index vyšší. Pro co nejlepší mazání motoru je důležité právě to, aby se viskozita podle tepla měnila co nejméně.

Syntetické oleje mají zpravidla vyšší viskozitní index než oleje minerální a díky tomu jsou schopny ochránit motor i v extrémních situacích.

Na charakteristiku a v konečném důsledku označení olejů se využívá specifikace SAE. Podle ní rozeznáváme 6 zimních tříd oleje, které označuje číslice a písmeno W (např. 5W, 10W, 20W), a 5 letních tříd vystupujících pouze pod číslicí. Na základě toho pak známe například motorový olej 5W-40, 5W-30, 10W-40 a podobně.
 

Zimní třídy oleje

Zimní třídy oleje, konkrétně 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W udávají zimní viskozitu oleje, tedy viskozitu během nízkých teplot. Přitom platí, že čím je toto číslo nižší, tím při nižší teplotě může olej vykonávat svou úlohu, aniž by zhoustl. Pro naše podmínky jsou nejvhodnější oleje s indexem 0W a 5W, které dokáží motor dostatečně rychle promazat a ochránit před opotřebením. Je třeba připomenout, že 80% opotřebení vzniká při studených startech, tato fáze je pro motor kritická.
 

„Letní“ třídy oleje

Číslo za pomlčkou (7, 16, 20, 30, 40, 50 a 60) udává viskozitu za provozní teploty oleje (cca 100C), dříve byly nazývány jako letní. Dnešní motory nejčastěji používají viskozitní třídu 30 a 40, ty nejmodernější i 20 nebo dokonce 16. Prostřednictvím výběru viskozitního čísla dokážeme ovlivnit i samotnou spotřebu paliva a zčásti i oleje.

Motorový olej 5W-30 a 5W-40 

Pojďme se tedy podívat na praktickou stránku značení a co si pod jednotlivými značkami můžeme představit. Nejčastěji se používá motorový olej 5W-30 a motorový olej 5W-40. Při nízké teplotě mají oba typy stejné vlastnosti. Rozdíly jsou patrné při vysoké teplotě.

Motorový olej 5W-40
Motorový olej 5W-40 se častěji používá ve sportovních autech kvůli tomu, že vytváří silnější vrstvu maziva, skvěle těsní mezery a je vhodný na vysokou zátěž.

Motorový olej 5W-30
Motorový olej 5W-30 zase účinněji chladí součástky pohonné jednotky (lépe odvádí teplo) a přispívá k úspoře paliva.
 

Střídání olejů 

V rámci jednoho automobilu můžeme střídat oleje s různými viskozitami. Pokud je to opodstatněné, můžeme vyměnit například motorový olej 5W-30 za olej 5W-40. Je to vhodné například tehdy, pokud auto přešlo do rukou osoby s úplně jiným stylem jízdy. Je však třeba dodržet výkonnostní parametr vybraného motorového oleje.

Pokud existuje možnost, oleje navzájem nemícháme, ale v případě nouze to možné je, motor se tím rozhodně nezničí. V případě, že došlo ke smíchání různých olejů, je vhodné ho následně kompletně celý vyměnit.

Jednostupňový a vícestupňový motorový olej
Motorový olej, který má značení složené z obou tříd, např. 10W-40, nazýváme vícestupňový a je vhodný pro používání během celého roku. Pokud je však použita pouze zimní nebo jen letní třída, mluvíme o jednostupňovém motorovém oleji. Jednostupňové oleje se již praktiky nepoužívají, nalezneme je například u veteránů.

Na pomoc přichází mazací plán

Na jedné straně je třeba dodržovat specifikace, které určí výrobce, ale na straně druhé se vyskytuje častý problém s tím, že tyto informace v servisní knížce nenajdeme. Tehdy přicházejí na pomoc mazací plányProstřednictvím mazacích plánu poměrně snadno zjistíme, jaký olej bychom měli do svého motorového vozidla vybrat.

Mazací plány najdeme na stránkách výrobců motorových olejů. Stačí si jen vybrat svou oblíbenou značku, na jejich webu zadat parametry svého vozidla a dozvíme se, který typ oleje je nejvhodnější možností.

Jak často měnit olej a kdy je na to nejlepší čas?

Informaci, jak často měnit motorový olej, obvykle udává výrobce motoru. Jde o maximální možný interval, který se může dosáhnout, ale pouze při ideálních podmínkách. A ty, řekněme si na rovinu, lze dosáhnout jen málokdy. Někteří výrobci právě z toho důvodu udávají i speciální interval pro horší podmínky.

  • Všeobecní pravidlo pro výměnu motorového oleje - Obecně platí ale pravidlo, že motorový olej se mění po 1 roce nebo po ujetí 15 000 km - podle toho, co nastane dříve.
     
  •  Výměna motorového oleje s pomocí motohodin Dobrým pomocníkem jsou motohodiny, udává se, že olej by se měl vyměnit po přibližně 250 motohodinách. Interval výměny určíte tedy tak, že vynásobíme průměrnou rychlost x 250.  Například: Průměrná rychlost vozu co jezdí po městě bude 30km / h. Tedy 250 x 30 = 7500km.
 

Nejideálnější čas pro výměnu motorového oleje

V případě, že měníme olej jen jednou ročně, je vhodným obdobím podzim, a to z praktických důvodů. Olej, a s ním i motor, trpí nejvíce během zimy a navíc je vhodné spojit výměnu oleje s celkovou přípravou automobilu na zimuPokud se k výměně oleje dostaneme dvakrát za rok, nejvhodnějším obdobím je opět konec podzimu a pak na jaře.

Spolu s olejem můžeme vyměnit i stěrače a zabít tak dvě mouchy jednou ranou. Stěrače by se totiž také měli měnit přibližně jednou za rok, samozřejmě vše závisí na tom, jakou péči jim během roku věnujeme.
 

Výměna motorového oleje

Tento proces můžeme nechat v rukou odborníka, ale zručnější mistři si s tím poradí i sami doma. Motorový olej se může vyměnit buď vypuštěním do olejové vany nebo pomocí odsávačky oleje.

První způsob je pracnější, ale při tom druhém se zase nemusí vždy úspěšně podařit odsát veškerý olej napoprvé. Proto se doporučuje následně doplnit přibližně půl litru oleje a po chvilce ho znovu odsát.

Cena za výměnu oleje v servisu je individuální, ale měla by se pohybovat kolem 800 korun. Plus k tomu musíme připočítat cenu motorového oleje a filtru. Při svépomocné výměně oleje je dobré předem se poradit s někým, kdo to už dělal.


Aditiva

Názory naaditiva do oleje se velice liší a upřímně jejich oprávněné použítí je pouze v několika speciálních případech, zatímco aditiva do paliva mají velký význam a přispívají k lepšímu chodu motoru a tím i prodlužují interval výměny oleje.

Rozlišujeme aditiva pro benzín a naftu. Přestože jsou s nimi spojeny o něco vyšší náklady, v dlouhodobém horizontu snižují aditiva náklady na servis, prodlužují životnost motoru a dalších komponentů, zjednodušují start motoru například v silném mrazu a zachovávají maximální možný výkon vozidla.

Při aditivaci máme dvě možnosti:
a) Můžeme si už přímo koupit aditivované palivo. V takovém případě se nemusíme o nic starat, ale neumíme ovlivnit míru aditivace a nevíme ani to, zda je aditivační balík kompletní.


b) Druhou možností je aditivovat na vlastní pěst. S tím se pojí nižší cena, znalost míry i komplexnosti aditivace. Nesmíme na to však zapomenout. Stejně důležité je sáhnout po kvalitních aditivech. Na našem trhu se dá spolehnout na VIF, Millers,BG, Liqui Moly či Sonax.


Nezapomínejme na výměnu olejového filtru

Spolu s každou výměnou oleje je třeba vyměnit i olejový filtr. Proč je to tak důležité? Pokud vyměníme olej, ale budeme ignorovat výměnu olejového filtru, nový motorový olej se velmi rychle znehodnotí. V olejovém filtru totiž zůstává mnoho nečistot, které se v něm zachytily, a spolu s nimi i jisté množství starého oleje. Tato kombinace rozhodně není pro nový olej výhrou - čas jeho výměny tedy nastane mnohem dříve.

Palivový filtr

A u filtrů ještě chvíli zůstaneme, protože jsou nedílnou součástí fungování našich čtyřkolových miláčků. Zatímco olejový filtr se stará o to, aby se do motoru nedostaly nečistoty z oleje, tak například palivový filtr čistí od nečistot palivo. Palivový filtr má za úkol chránit vstřikovače a vysokotlaké čerpadlo, jejichž poškození nás může vyjít pořádně draho.

Jak často měnit palivový filtr?

Ideálně by se měl filtr u dieselových motorů měnit spolu s každou druhou výměnou oleje (cca 30 000 km), jelikož jen tak zabráníte tomu, aby nečistoty způsobovaly poškození. Nejpozdějším termínem, kdy se musí filtr vyměnit, je pět let u benzínových motorů a v případě dieselových je tato doba kratší, doporučuje se měnit přibližně po 2 letech.

Jak vyměnit palivový filtr?

U palivových filtrů se určitě nevyplatí šetřit, protože chrání důležitý vstřikovací systém. V konečném důsledku však včasnou výměnou palivového filtru ušetříte. Navíc to dokážeme i bez zkušených rukou automechanika. V takovém případě je však nutné následovat a přesně dodržovat daný postup.

Vzduchový filtr

Dalším z balíčku filtrů nacházejících se v autě je vzduchový filtr. Ten slouží k zachytávání prachu, pylu, hmyzu a dalších částic, které by mohly způsobit poškození spalovacích komor, ventilů i pístů. Ve spalovacích motorech se nejvíce využívají tři druhy vzduchového filtru:

  • Bavlněné vzduchové filtry

  • Papírové vzduchové filtry

  • Pěnové vzduchové filtry

Mnozí lidé právě tento druh filtru podceňují, a to i přesto, že ovlivňuje výkon i spotřebu automobilu, ale i opotřebení klíčových součástek jako například turbodmychadlo. Proto určitě nelze zapomínat na jeho pravidelnou výměnu. Pokud se do výměny pustíme na vlastní pěst, je podstatné, aby vzduchový filtr dobře přiléhal ke stěnám filtrového boxu. Jinak by mohlo dojít k podsávání znečištěného vzduchu.


Filtr pevných částic DPF

Automobily s naftovým motorem mají i další filtr - filtr pevných částic neboli DPF filtr (Diesel Particulate Filter). Ten se do automobilů začal montovat kvůli emisní normě Euro, která určuje limity škodlivin v exhalátech motorových vozidel. Dnes se již proto nesetkáme s novějším typem automobilu, které by ho nemělo.

Filtr pevných částic má za úkol zabránit pevným částicím výfukových plynů, aby se dostaly do ovzduší. Proto je přínosem pro přírodu, zároveň však jeho zanesení či poškození může být pro majitele problémem.


Čištení DPF filtru

Jen funkční DPF filtr bude dostatečně udržovat svou funkčnost a zároveň výkon motoru, proto se musí pravidelně vyprazdňovat a čistit tzv. regenerací, kterou by měl podpořit i řidič svou jízdou. Pokud se tato regenerace zanedbá, může dojít k úplnému zanesení a bude ho třeba vyměnit a nový filtr stojí od 13.000 korun. Případně ho můžeme dát vyčistit v servisu, což vyjde přibližně na 5.000 korun.

Zjistit, zda má i naše vozidlo DPF filtr, se dá několika způsoby. Můžeme fyzicky zkontrolovat jeho přítomnost tak, že při autech s krátkým filtrem nahlédneme pod kapotu, u vozidel s delším filtrem se stačí podívat pod auto. Další možností je kontrola přes diagnostiku, případně můžeme kontaktovat autorizovaný servis, kde nám na to odpoví na základě VIN kódu.


Jak poznáme, že máme ucpaný filtr pevných částic?

Vozy vybavené filtrem pevných částic musí používat olej plnící normu ACEA C, tyto oleje mají jiný aditivační balíček, který neucpává filtr pevných částic. Ucpaný DPF filtr, a vlastně jakýkoli jiný filtr, zaručeně odhalí mechanik prostřednictvím diagnostiky. Prozradí ho však i kontrolka na palubovce, ale ta to dá najevo, až když je nejhorší situace. Problém s DPF filtrem poznáme také podle ztráty tahu, nepravidelného chodu motoru, časté regenerace a nakonec i vyšší spotřeby.


Závěr

Jak vidíme, péče o mazání našeho čtyřkolového miláčka je opravdu důležitá. Pravidelná výměna oleje, jeho správný výběr a také důsledné kontroly a čištění jednotlivých filtrů nám zabezpečí plynulý chod, méně návštěv v servisu a v konečném důsledku i nižší spotřebu.

Pokud si stále nejste jisti, co přesně je pro vaše vozidlo to pravé, jaký olej vybrat či jak se vyznat v mazacím plánu, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám pomůžeme.

Sdílej:

0 komentářů

Prozatím nebyly přidány žádné komentáře.

Zanechat komentář

Komentáře jsou přístupny pouze přihlášeným zákazníkům.

Přihlásit seRegistrovat se

Doporučujeme přečíst

Nejpopulárnější

Sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Potřebujete poradit?
PO-ČT:09:00 - 12:00
 13:00 - 17:00
PÁTEK:09:00 - 12:00
 13:00 - 15:00
tec doc

Zde prezentovaná data, zejména celá databáze, nesmějí být kopírovány. Je zakázáno data nebo celou databázi bez předchozího svolení společnosti TecDoc rozmnožovat, rozšiřovat a/nebo toto jednání umožnit třetí osobě. Porušení zakládá neoprávněný zásah do autorského práva a bude stíháno.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace