Firma skončila provoz i prodejnu v Chrudimi ! Nepřijímáme ani žádné objednávky !
ZÁKAZNICKÁ PODPORAPO-PÁ 9:00 - 12:00 13:00-15:00 9:00 - 12:00 13:00-15:00+420 730 807 477
0
MŮJ KOŠÍK0,00 Kč

VÁŠ NÁKUPNÍ KOŠÍK

Nyní máte 0 produkty v košíku
    • Košík je prázdný
Součet: 0,00 Kč
POKRAČOVAT V NÁKUPUDO KOŠÍKU

Po kolika km měnit motorový olej?

Kopírovat odkaz

Po kolika km měnit motorový olej?

Neméně důležitou otázkou jakou je volba oleje je také výměnný interval. V článku Vám vysvětlíme proč a kdy je nutné motorový olej měnit a jaký to má vliv na životnost motoru. Obecně platí, že interval výměny udává výrobce motoru. Ten obvykle udává maximální možný interval výměny – tzn. za ideálních provozních podmínek. Někteří svědomitější výrobci uvedou i interval pro ztížené podmínky, případně se jedná o variabilní interval vypočtený např. z počtu studených startů a spotřebovaného paliva. Obvykle se olej mění po 15 000km nebo 1 roce nebo podle toho, co nastane dříve. Uvedeme si, jaké parametry mají na délku intervalu vliv.
  • Parametry, které nemůžeme ovlivnit:
    • Konstrukce motoru – použité materiály, množství výfukových plynů pronikajících do oleje, konstrukce a kvalita filtrace atd.
    • Množství olejové náplně – každý chápe, že vůz s objemem 1.4 a náplní 4,5 litrů, znehodnocuje olej (spotřebovává jeho aditiva) pomaleji než točivý 3.0 V6 s náplní 3,8 litru.
    • Tvar olejové vany a možnost celkového vypuštění oleje – bohužel existují motory (např. 1.6 HDI/TDCi koncernu PSA a Ford), ve kterém zůstává mnoho starého oleje, který po uskutečněné výměně nový olej velice rychle znehodnotí.
  • Parametry, které můžeme ovlivnit jen částečně:
    • Převažují způsob provozu – městský, dálniční apod.- ne vždy si můžeme vybrat, kde budeme jezdit, ale je jasné, že převážně městský provoz klade na olej vyšší požadavky než klidná jízda po okresních silnicích.
    • Prašnost okolí – souvisí s předešlým, obecně ve městech a např. na stavbách se výrazně více práší, prach se dostává do oleje a následně působí jako brusná pasta.
    • Spotřeba oleje – paradoxní je, že motor, který spotřebovává olej a je tedy do něj pravidelně dolíván nový si tím prodlužuje životnost náplně. Spotřeba oleje je do jisté míry závislá na jízdním stylu a volbě motorového oleje.
  • Parametry, které můžeme ovlivnit:
    • Jízdní styl řidiče – ani pomalu ani rychle, ten kdo motor neustále vytáčí námáhá olej jak tepelně tak střihově, navíc do oleje může pronikat nespálené palivo a snižovat jeho mazivost, naopak ten kdo motor podtáčí a jezdí neustále s lehkou nohou může celý motor zakarbonovat, navíc tento jizdní režim tvoří mnoho kyselých zplodin, které pronikají do oleje a zkracují jeho životnost.
    • Kvalita filtrů – mnohými opomíjený fakt, že ve filtrech jsou velké rozdíly, pronikání nečistot do sání má zásadní vliv na životnost oleje a jím mazaných komponent – zejména ložiska turbodmychadla.
    • Technický stav motoru a vozidla – dobrý technický stav (chlazení, výfuk atd.) umožňuje využívat optimálně interval výměny.
    • Správné provedení výměny – nesprávný postup může znehodnotit novou olejovou náplň již během prvních stovek kilometrů, kvalita oleje i při dobře provedené výměně během prvních destítek kilometrů klesá až o 20%. Je vhodné po čase zvážit proplach.
    • Vhodná volba oleje – vhodný olej, odpovídající výkonové úrovně umožňuje kvalitní mazaní po celou dobu intervalu.
    • Používané palivo a jeho kvalita – nekvalitní palivo a vysoký obsah biosložel zkracuje životnost oleje. Vhodné je palivo dodatečně aditivovat.
Parametrů, které ovlivňují interval výměny je samozřejmě více. Časový interval výměny může ovlivnit i to, zda vozidlo stojí v garáží s +/- stálou teplotou nebo je vystaveno venkovnímu počasí.

Pro ilustraci uvedeme několik příkladů:
  1. Vozidlo: Škoda Fabia 1.4 MPI, olej 10W-40 ACEA A3, starší klidný řidič, vozidlo v dobrém technickém stavu, garážované, roční nájezd 3000km – doporučený interval výměny je 2 roky (6000km)
  2. Vozidlo: Peugeot 206 1.4 HDI, olej 5W-30 ACEA B5, mladá nezkušená řidička, krátké trasy, auto v podprůměrném tech. stavu, roční nájezd 8000km – doporučený interval je 1 rok nebo 10 000km podle toho, co nastane dříve
Pokud si to celé shrneme, tak běžný interval výměny je jeden rok nebo 15 000km, pokud jezdíte více po městě nebo máte těžší nohu na plynu, je třeba interval zkrátit přibližně o 1/3 na 10 000km, v případě, že má Váš vůz k tomu malou olejovou náplň (do cca 3L) nebo se pohybujete v prašném prostředí (stavby) doporučuji další zkrácení na 7500km.

Naopak pokud jezdíte převážně mimo město, trasy delší než 30km a výrobce vozu to umožňuje, lze olej měnit i po 20 000km. V některých případech (velká olejová náplň = nad 6L, přiměřené využívaní výkonu vozidla, dálniční provoz, dobrý technický stav apod. ), lze skutečně bez pocitu viny dosáhnout i výrobcem umožněných 30 000km. 30 000km je ale skutečně nutné považovat za maximum možného a vždy pečlivě vážit, zda-li by nebylo vhodnější např. vybrat levnější (nemusí být nutně méně kvalitní) olej a měnit ho dříve.

Rada na závěr: U výměny oleje vždy platí, že čím dříve tím lépe a také platí, že kvalitnější (chcete-li dražší) olej výměnou lhůtu nijak neprodlužuje.
Sdílej:

0 komentářů

Prozatím nebyly přidány žádné komentáře.

Zanechat komentář

Komentáře jsou přístupny pouze přihlášeným zákazníkům.

Přihlásit seRegistrovat se

Doporučujeme přečíst

Nejpopulárnější

Sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Potřebujete poradit?
PO-ČT:09:00 - 12:00
 13:00 - 17:00
PÁTEK:09:00 - 12:00
 13:00 - 15:00
tec doc

Zde prezentovaná data, zejména celá databáze, nesmějí být kopírovány. Je zakázáno data nebo celou databázi bez předchozího svolení společnosti TecDoc rozmnožovat, rozšiřovat a/nebo toto jednání umožnit třetí osobě. Porušení zakládá neoprávněný zásah do autorského práva a bude stíháno.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace